uniform

Waaruit bestaat het uniform

Vanaf het moment dat je geïnstalleerd bent, mag je officieel je complete uniform dragen. Dat wil zeggen: Je scouting-blouse met daarop het installatieteken, het speltakteken en het groepsnaambandje. Daarnaast hoort daar ook de groepsdas bij met achter op de groepsdasbadge.
Een groot deel van de onderdelen van je uniform kun je kopen bij de online ScoutShop of bij ScoutShop Overasselt. Een deel is verkrijgbaar bij onze scoutinggroep.

Blouse

Een scouting-blouse is te koop bij de ScoutShop. Elke speltak heeft zijn eigen kleur blouse. Soms is het mogelijk om tweedehands blouses te kopen via onze groep van leden die zijn overgevlogen naar de volgende speltak, dus informeer daarover bij interesse even bij de staf. Daarnaast zijn ook op marktplaats vaak tweedehands blouses te koop. Daar moeten dan nog wel de eventueel behaalde insignes en naambandjes van andere scoutinggroepen vanaf, maar vaak kan een deel blijven zitten.

Overzicht onderdelen uniform

UNIFORM ONDERDEEL

AFBEELDING (met link naar ScoutShop)

PRIJS

Scoutfit blouse (verschilt per speltak)
€37,50
Macleod das
€7,95
Dasring
€2,50
Installatieteken
€2,10
Speltakteken
€2,10
Groepsnaambandje
Groepsdasbadge

Plaats van de tekens en insignes op de blouse

De tekens en naambandjes die je tijdens je installatie opgespeld krijgt (alles uit bovenstaand schema), mogen vanaf dat moment op je blouse gemaakt worden.
Tijdens opkomsten, kampen en evenementen kun je extra insignes ontvangen of vaardigheids-insignes verdienen. Deze mogen dan ook direct op jouw blouse gemaakt worden.
Hieronder vind je een overzicht met welk teken, insigne of badge op welke plaats op de blouse hoort. Niet elke speltak heeft dezelfde tekens en badges. Tussen haakjes staat aangegeven welke tekens en badges voor specifieke speltakken verplicht zijn. De badges en naambandjes waar ‘iedereen’ achter staat, zijn verplicht voor alle speltakken. Alle overige badges zijn optioneel om op de blouse te maken.

Scouting Malden T-shirts

De blouse (inclusief tekens en insignes) samen met de das (inclusief dasring en dasbadge) vormen het uniform. Hoewel het mogelijk is om je mouwen op te stropen, kan het in de zomer erg warm zijn met een uniform aan. Daarom heeft Scouting Malden ook groeps-T-shirts. Deze zijn te koop bij onze groep, hiervoor kun je terecht bij je stafleden.
Een T-shirt vervangt echter niet het uniform, maar tijdens warme opkomsten kan de staf aangeven wanneer je je uniform uit mag en het Scouting Malden T-shirt voldoende is.

Overige kleding

Er wordt van je verwacht dat je elke opkomst en tijdens kampen jouw uniform aan hebt. Daarnaast is het verstandig om een stevige broek en stevige schoenen te dragen die eventueel vies mogen worden, want we zijn vaak buiten in het bos.