Eerste Maldense groep

Tot 1962 was er geen scouting in Malden actief. Waarom tot die tijd toe hier geen scoutinggroep was ontstaan is niet bekend. Mogelijk heeft het te maken met een bloeiende bestaande jongerenbeweging (K.PJ.)? Of daarbinnen ook meisjes actief waren is onduidelijk. Maar dat er onder leiding van Marianne Dado en Ria Romme een gidsengroep opgericht werd doet vermoeden dat er onder meisje in Malden meer behoefte was aan een leuke vrijetijdsbesteding dan onder de jongens.

De gidsengroep (meisjes van 10 tot en met 14 jaar) van Malden hield de eerste bijeenkomst op 5 mei 1962 en droeg de naam Geneviève de Gaillard. De groep had een katholiek karakter en was dan ook aangesloten bij de NGB (Nederlandse Gidsen Beweging). Kapelaan Breuer was in die tijd geestelijk adviseur van de groep. In oude kampherinneringen hebben we teruggevonden dat kerkgang op de zondagen tijdens kampen een vast onderdeel was. Over deze periode van scouting in Malden is weinig documentatie te vinden. Het oudste kamplogboek is uit 1964. De gidsengroep is toen in St. Michielsgestel op kamp geweest. Het kampthema was “de Flintstones”.